Wednesday 19 May 2010

Dari Abu Hurairah r.a.

Dari Abu Hurairah r.a.,


Datang seseorang kepada Rasulullah lalu bertanya," Wahai Rasulullah, siapakah ornag yang paling layak untuk bergaul dengan baiknya?". "Ibumu," dan hal ini diulang sehingga tiga kali sebelum Nabi akhirnya berkata "Bapamu,".

Kau mengajarku segalanya
yang ku simpan di dada kini
menjadi azimat hidup yang mencabar hati dan diri

Bukan sesiapa aku
Tidak kemana aku
Alangkah betahnya hidup
Tanpa engkau yang bergelar
Ibu, ratu hatiku

Biar badai melanda
Walau ribut memusnah di setiap laluannya
Namun kasihmu agung, tulus dan suci
Tak pernah padam menyuluh jalanku
Tak pernah layu
malah terus mengharum setiap detik dekatmu
Tak pernah putus menjadikanku insan yang teguh peribadi

Hanya kau satu
Tiada dua
Ibu, ratu hatiku

Ibu, ketahuilah
Aku sayang padamu
Titisan suci dari kedua matamu yang sayup
Bak tangisan dari sang bintang
Kasih sayangmu
Menjadi kudapan jiwaku






Mugkin sedikit terlewat untuk saya menyambut Hari Ibu yang telah berlalu. Namun hakikatnya, setiap detik yang saya hadapi dan nikmati adalah hasil pengorbanan ibu saya yang tercinta. Maka, tidak terlewat dan tidak pula terlalu awal bagi saya mengungkap puisi di atas. Kerana kasih ibu itu tidak mungkin tertakluk pada hari- hari yang tertentu. Bagi sesiapa yang masih tidak berkesempatan mengucapkan Selamat Hari Ibu, carilah peluang sebelum menyesal di kemudian hari. Sesungguhnya redha Allah terletak pada redha ibu bapa jua. Buat semua rakan ibu, Selamat Hari Ibu!

0 comments:

Post a Comment